MASALAH KESIHATAN - RAHSIA TINGKATKAN TAHAP IMUNISASI DAN TAHAP KESIHATAN TUBUH

MASALAH KESIHATAN - RAHSIA TINGKATKAN TAHAP IMUNISASI DAN TAHAP KESIHATAN TUBUH

 

PENJAGAAN KESIHATAN DIRI DAN KELUARGA

Sistem Imun dan Kesihatan Diri

Tanpa kita sedari, setiap saat dan setiap hari tubuh kita diserang oleh mikro organisma yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Apakah yang melindungi diri kita daripada mendapat penyakit-penyakit tersebut?

Di dalam tubuh kita ada satu sistem, yang dinamakan sebagai sistem imun. Sistem imun ini merupakan benteng pertahanan badan kita daripada serangan mikro organisma luar seperti bakteria, virus, kulat dan sebagainya. Sekiranya benteng ini kuat, kita akan terselamat daripada mendapat penyakit. Sekiranya sistem imun kita telah lemah, kita berkemungkinan besar akan mendapat penyakit, daripada selsema hinggalah kepada penyakit kronik seperti kanser dan kencing manis.

Untuk mengekalkan kesihatan diri sepanjang hayat, kita perlu menjaga kesihatan sistem imun. Langkah pertama ke arah tersebut adalah mengenali apa itu sistem imun

Sistem Imun: Pelindung Kesihatan Kita

Sistem imun melindungi kita dari penceroboh asing seperti virus, bakteria, kulat, protein asing dan sel kanser. Ia adalah satu sistem yang sangat canggih, anugerah Yang Maha Pengasih, yang merupakan perlindungan terbaik dari sebarang penyakit berbahaya. Tiada ubat yang dapat menandingi sistem imun yang sihat. Secara ringkas sistem imun terdiri daripada sel khas, protein, tisu dan organ (nodus limfa, sistem pernafasan, limpa, kulit, apendiks, perut dan usus). Di dalam artikel ini saya akan terangkan serba sedikit mengenai tugas beberapa pemain dalam sistem imun:

Makrofaj (atau fagosit) - Sel darah putih yang berbentuk seperti Pac-Man, merupakan barisan pertahanan pertama sistem imun. Ia dengan cepat menyerang mana-mana penceroboh asing dan menelannya (seperti dalam permainan video Pac-Man). Namun kadangkala makrofaj tidak pasti sama ada yang datang itu penceroboh asing atau kawan. Makrofaj sudah tentu tidak mahu memusnahkan sesuatu yang merupakan sebahagian dari tubuh kita. Untuk membantunya mengenali kawan atau musuh, makrofaj akan meminta bantuan sel T-pembantu.

Sel T-pembantu adalah dari kumpulan sel darah putih yang dikenali sebagai limfosit. Sel T-pembantu akan mendatangi dan melekatkan dirinya dengan makrofaj untuk membantu makrofaj mengenali sama ada yang berada dalam genggamannya itu kawan atau musuh. Sekiranya sel T-pembantu memutuskan ianya adalah musuh, ia akan mengeluarkan hormon yang dikenali sebagai sitokines, yang memberi isyarat kepada sistem imun untuk bertindak dengan pantas. Ini merangsang sel-B untuk bertindak dan menarik lebih banyak makrofaj dan sel T-pembantu untuk datang menyelamat. Sekiranya sel T-pembantu tidak mengenali penceroboh asing tersebut, sistem imun akan menganggapnya sebagai kawan dan membiarkannya. Bayangkan apa yang akan terjadi. Ya, kita akan mendapat penyakit yang berpunca dari penceroboh (mikro-organisma) tersebut.

 

RISIKO PENYAKIT

 

 

VIDEO INFO KESIHATAN

IMPLIKASI PENYAKIT JIKA KITA TIDAK AMBIL ENDAH

 

JIKA KITA TIDAK KEKALKAN KEHIDUPAN SIHAT KITA JUGA BERISIKO MEMBIAYAI KOS PERUBATAN YANG AMAT TINGGI

 

 

 

JANGAN BERLENGAH LAGI

 

BUATLAH TINDAKAN BIJAK DARI SEKARANG

JOM KITA TINGKATKAN SISTEM IMUNISASI TUBUH KITA

🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜🧡💜

RAMAI antara kita yang 'liat' melakukan pemeriksaan kesihatan. Umur makin meningkat, tahap badan dah makin lemah, kita je rasa muda. Suruh belari sikit atau naik tangga dah semput menggah rasa nak tercabut nyawa  

✔Sedangkan, doktor menyarankan agar pemeriksaan dilakukan sekurang-kurangnya enam bulan sekali supaya penyakit dapat dicegah atau mendapat  rawatan awal.. Kebanyakan orang juga takut untuk menerima hakikat bahawa dirinya menghidap penyakit tertentu.

✔"Ramai yang takut untuk tahu penyakitnya. Sebenarnya dari sudut positif, kalau ia berisiko mendapat penyakit, ia dapat dirawat pada peringkat lebih awal.

✔Mendapat tahu tentang sesuatu penyakit lebih awal memberi lebih banyak kelebihan berbanding ketakutan yang dialami.Jika seseorang itu mengalami faktor risiko masalah kesihatan, misalnya kolesterol dan darah tinggi yang membawa kepada strok, langkah pencegahan dapat diambil."Paling tidak pun,  seseorang itu boleh mengubah pola makan dan gaya hidup,"

Gerak Balas Sistem Imun

Banyak organ dalam badan kita yang mempunyai peranan penting dalam pembangunan dan struktur sistem imun. Ia termasuk sumsum tulang, timus, nodus limfa, limpa, anak tekak, adenoid dan apendiks. Organ-organ tersebut bertanggung jawab ke atas pertumbuhan, perkembangan dan penghantaran limfosit, sel darah putih yang merupakan pekerja utama sistem imun. Limfosit utama adalah sel B, sel T, sel pembunuh semula jadi (sel NK), makrofaj dan sel dendritik. Masing-masing mempunyai peranan tertentu dalam menjaga kesihatan sistem imun dan tubuh anda.

ELAK DARI

🚫strok

🚫kanser

🚫kegagalan buah pinggang kronik

🚫penyakit jantung kroner

🚫serangan jantung 

🚫diabetes

Persediaan awal bagi mengelakkan diri anda dari diserang penyakit adalah lebih baik dari tak buat apa-apa. Bukankah mencegah lebih baik dari mengubat? Penyakit-penyakit tersebut sebahagian besarnya dapat disembuhkan jika dikesan lebih awal.

🆘➡Jika anda dah terbaring wang beribu tiada nilai, kos perubatan semakin meningkat dan mahal pada masa akan datang.

🆘➡Masa anda terbuang ulang alik ke hospital, masa menunggu berjam-jam.

🆘➡Terpaksa bergantung pada ubat ubatan


SAYANGI & HARGAI JANTUNG ANDA

 

KLIK SINI ✔WASAP📲 HANI IBO KONSULTAN KESIHATAN

🙏Sayangi Diri Anda & Keluarga🙏Jom Kita Hidup Sihat🙏

 


PENJAGAAN TUBUH DENGAN NUTRISI DAN DETOX SECARA SEMULAJADI

KLIK SINI ✔WASAP📲 HANI IBO KONSULTAN KESIHATAN

🙏Sayangi Diri Anda & Keluarga🙏Jom Kita Hidup Sihat🙏


TAMBAHKAN IMUNISASI TUBUH 

KLIK SINI ✔WASAP📲 HANI IBO KONSULTAN KESIHATAN

🙏Sayangi Diri Anda & Keluarga🙏Jom Kita Hidup Sihat🙏


MEMBANTU METABOLISME DALAM TUBUH

KLIK SINI ✔WASAP📲 HANI IBO KONSULTAN KESIHATAN

🙏Sayangi Diri Anda & Keluarga🙏Jom Kita Hidup Sihat🙏


NAK TAWARAN MENARIK DAN HARGA TERBAIK???

SCAN QR ATAU KLIK UNTUK DAPATKAN TAWARAN 

🙏Sayangi Diri Anda & Keluarga🙏Jom Kita Hidup Sihat🙏


Soal Jawab Tindak Balas Sistem Imun

Di dalam badan kita ada sistem perlindungan yang sangat menakjubkan, ia dikenali sebagai sistem imun, yang dicipta untuk melindungi kita dari berjuta-juta bakteria, mikrob, virus, toksin dan parasit yang sentiasa menyerang tubuh kita.

Mengikut David Liaw, seorang pengamal terapi holistik, sistem imun adalah sesuatu yang kompleks, sangat rumit, dan menakjubkan. Mengetahui cara untuk memastikannya seimbang adalah kunci kepada pemulihan kesihatan. Menurut beliau lagi sistem imun adalah sangat penting dalam usaha untuk menggalakkan kesihatan yang baik.

Kajian mengenai sistem imun telah lama dijalankan, tetapi sejak berlakunya epidemik AIDS kajian mengenai sistem imun mendapat perhatian.

"Anda adalah sebaik sistem imun anda. Penyerapan, metabolisma, homeostasis, dll tidak dapat berfungsi dengan baik jika kesihatan sistem imun terjejas untuk jangka masa tertentu."

Berikut adalah beberapa petikan dari temubaul antara Gerald Chuah dengan David Liaw mengenai kepentingan sistem imun dan bagaimana menggunakan makanan semulajadi dan nutrisi untuk mengembalikan kesihatan optimum diri seseorang.

Soalan: Apakah kajian saintifik terkini dan penemuan mengenai sistem imun?

Tekanan, pemakanan yang tidak sihat, dan pencemaran alam sekitar dikenalpasti sebagai faktor utama yang memberi kesan ke atas sistem imun. Berbagai kajian telah dijalankan untuk mengetahui impak pemakanan ke atas sistem imun dan mekanisma di dalam usus kecil.

Bagaimana kita mengasimilasikan makanan kita dan persekitaran mempunyai kesan yang mendalam ke atas tali perut kita. Kajian menunjukkan bahawa tali perut kita menempatkan komponen imun yang terpenting ia itu sistem limfoid, yang memainkan peranan besar dalam penyelarasan sistem imun yang lain dengan fungsi kawal selia tubuh kita.

Soalan: Sebelum ini kurang perhatian diberi kepada sistem imun, kenapa penekanan yang besar diberikan sekarang?

Peningkatan ketoksikan, peningkatan jumlah kanak-kanak yang menunjukkan gejala penyakit seperti hipertensi, kolesterol tinggi, diabetes, dll adalah pola pemberitahuan. Di samping itu penularan selsema burung dan selsema babi meletakkan orang ramai dalam kewaspadaan yang tinggi.

Soalan: Apa faktor dalaman dan luaran yang memberi impak kepada sistem imun kita?

Tekanan fizikal dan psikologikal berterusan yang berpunca dari gaya hidup, emosi, dan sistem kepercayaan; ketoksikan sama ada dari pencemaran udara, makanan, dan air; dan pemakanan dan ubat-ubatan, mempunyai kesan langsung ke atas fungsi imun usus kecil.

Soalan: Apa yang akan berlaku bila sistem imun kita terjejas atau gagal berfungsi?

Ramai yang tidak sedar bahawa sistem imun kita sentiasa bekerja keras, setiap saat 24 jam sehari, untuk mengawal dan mengimbangi pelbagai spesis biotik badan seperti bakteria dan fungus. Ia hidup di dalam badan kita, bekerja untuk kita, dan jumlahnya lebih banyak dari sel kita sendiri.

Kebanyakan dari kes kronik yang kita hadapi hari ini berlaku apabila sistem imun kita terpicu berlebihan, berkurangan, atau tidak berfungsi; dari selsema, alergi, sindrom kelesuan kronik, pelbagai jenis masalah penghadaman; ke masalah auto-imun kronik seperti arthritis, diabetes jenis 2, Lupus, dan lain-lain alergi.

Soalan: Apakah tanda-tanda awal dan gejala?

Bermula dengan benigna, yang ramai tidak ambil peduli atau tolak ke tepi. Ia menjejaskan fungsi harian kita seperti masalah buang air besar, sakit kepala, perubahan berat badan dan selera makan, ketagihan, susah tidur, mudah marah, masalah kulit, perasaan tidak menentu, dan kemurungan.

Beri perhatian kepada tubuh anda, jika anda peka anda akan tahu. Ianya sesuatu yang tidak biasa berlaku, dan kekerapannya bertambah dari hari kesehari. Jangan biarkan sehingga anda sakit teruk.Di zaman ini, tiada had umur bagi mengalami kecelaruan imun.

Soalan: Bagaimana untuk menterbalikkan keadaan kesihatan yang tidak baik kepada yang baik.

Secara ringkasnya, cari punca masalah. Memandangkan ketoksikan dan tekanan merupakan punca utama, detoksifikasi adalah penting. Buang tekanan fizikal dan mental, pulihkan semula sistem imun, demi untuk mengekalkan kesihatan yang baik.

Dari temubual tadi dapatlah disimpulkan bahawa untuk memulihkan penyakit dan mengembalikan kesihatan optimum, kita perlu mencari punca masalah dan menyelesaikannya, antaranya dengan melakukan detoksifikasi dan memulihkan kesihatan sistem imun.